Lisaaopreis.reismee.nl

Vanalles en safari

Hallo!

Zo dat is weer een tijd geleden, dus we hebben het een en ander in te halen. Afgelopen zondag gingen we, zonder Davy, terug naar het community project om een Oegandese maaltijd te maken voor alle kinderen uit de community. Dat was wel even wennen. Vooral de hygiëne liet te wensen over. Er waren een aantal taken te verdelen. Zo moesten de steentjes uit de rijst gehaald worden, er moest groente gesneden worden, chapati’s (een soort pannenkoekjes) gemaakt worden, de pindasaus moest geroerd worden (met je handen) en het vlees, waaronder hele kippen, moesten in kleine stukken gesneden worden.

Ik mocht de jongens van het project helpen met het maken van de chapati’s. Hiervoor moest eerst een uitje gesneden worden, zonder snijplank en met een bot mes. Ik werd behoorlijk uitgelachen toen ik mijn been als snijplank gebruikte en er werd gelukkig al snel een soort plank om op te snijden geregeld. Toen alle voorbereidingen gedaan waren, kon het koken beginnen. En toen dat klaar was, kon het eten uitgedeeld worden. Er kwamen steeds groepjes kinderen het gebouw binnen met een plastic bordje en die kregen overal een schepje van. De kinderen genoten ervan. Zo’n maaltijd krijgen ze namelijk niet elke dag, niet vaker dan een keer per maand. Zelf hebben we ook nog mogen proeven. Lastig als je weet hoe het bereid is!

’s Avonds was er een festival in Kampala waar we met zijn allen heen zijn geweest om wat te drinken en dansjes te wagen. Maandag waren we vrij, dus konden we het rustig aan doen. Toch hadden we een aardig vol programma. We wilden namelijk voor alle kinderen van Agape slippers halen. Hiervoor zijn we eerst naar de stad geweest en vervolgens met 70 paar slippers naar Agape om alle kinderen slippers te laten passen. Super leuk! Daarna zijn we lekker aan het zwembad gaan liggen om ons voor te bereiden op de driedaagse safari die de volgende ochtend heeel vroeg van start ging.

Om 8.00 uur werden we opgehaald door Sam, de chauffeur/gids die ons gedurende de safari zou begeleiden. De safari begon met een lange busrit van zes uur. Toen kwamen we, een uur te laat, aan bij de chimpansee tracking. Tijdens deze tracking gingen we in het regenwoud op zoek naar chimpansees. Na een flinke wandeling van twee uur, waren we bang dat we geen chimpansees meer zouden vinden, maar gelukkig lukte het toch. Hoog in de bomen zaten een aantal chimpansees. Hier hebben we een tijdje naar kunnen kijken vanaf verschillende plekken. Toen moesten we echt weer terug, want het was eigenlijk al iets te laat. Sam bracht ons toen naar het rest camp in het Murchison falls national park. Hier gingen we de komende twee nachten slapen in Banda’s. Dit zijn kleine gebouwtjes met twee bedden met klamboe’s erin. ’s Avonds konden we hier genieten van lekker eten, kampvuur en gezellige mensen.

Woensdag begon de dag nog vroeger dan dinsdag, we moesten namelijk al om 6.30 vertrekken om op een gamedrive te gaan. Toen we eenmaal de Nijl over waren gestoken, sprong er meteen een aap tegen de bus aan. Toen die was weggejaagd door de gids, konden we allemaal de bus in en vertrekken. Het dak van de bus kon omhoog, zodat we alle goed konden zien of op het dak konden gaan zitten. Al heel snel kwamen we olifanten, giraffen, buffels, antilopen en herten tegen. Naar de leeuwen moesten we wat verder zoeken, maar ook deze zijn we tegen gekomen. Erg mooi om al die dieren in het wild te zien. Na een rondreis door het park van een aantal uur, hadden we een paar uur vrije tijd in het rest camp. Daarna maakten we een boottocht over de Nijl naar de watervallen. Onderweg kwamen we nijlpaarden en krokodillen tegen. Eenmaal aangekomen bij de watervallen begonnen we aan een hike van twee kilometer naar de top van de watervallen. Hiervoor hebben we heel wat trappen moeten beklimmen en smalle paadjes met diepe afgrond moeten trotseren. Maar dat was het mooie uitzicht zeker waard! Moe maar voldaan keerden we terug naar het rest camp.

Donderdag was de laatste dag van de safari en moesten we dus weer lang in de bus zitten. Na vier uur rijden, over veel onverharde paden, kwamen we aan bij het rhino sanctuary. Onderweg werden we regelmatig toegeroepen en toegezwaaid door kinderen die langs de weg liepen. In het park moesten we een korte wandeling maken om twee neushoorns te kunnen zien. Het waren een moeder (16 jaar) en dochter (1 jaar en 5 maanden). Bijzonder om te zien. Hierna konden we nog lunchen in het park, om vervolgens weer vier uur in de bus te mogen zitten, op weg terug naar het guesthouse.

Vrijdag en zaterdag zijn vrije dagen, dus deze konden we zelf invullen. Vrijdag zijn we nog een keer terug geweest naar Agape om een foto af te geven aan Innocent, die werkt bij Agape. Daarna zijn we naar een craft market in Kampala geweest om wat souvenirs te shoppen. Vervolgens zijn we lekker gaan zwemmen. ’s Avonds zijn we eerst uit eten geweest en daarna nam Ronnie, een boda driver, ons mee naar een discotheek in Kampala, Ambiance. Deze avond zou de beste dj van Oeganda komen draaien, dus voor degene die hem kenden was dat erg leuk. Wij hebben ons in elk geval goed vermaakt! Erg leuke avond.

Zaterdag was het helaas niet zo’n lekker weer. Een gedeelte van de groep, waaronder Davy, was opnieuw gaan zwemmen. Door het slechte weer zijn ook de andere faciliteiten bij het zwembad nu gebruikt, zoals de gym en de sauna. Jaella en ik hebben het lekker rustig aan gedaan en zijn gaan lunchen bij Acacia mall. Hier hebben we meteen nog wat boodschappen gedaan, onder andere nutella! Ook hebben we vandaag afscheid genomen van Ank, zij vertrok vandaag weer naar huis.

Morgenvroeg gaan ook Britt en Kim ons verlaten. Zij verlengen de 15 daagse reis met onder andere een gorilla tracking. Davy en Barbara worden morgenvroeg ook al op tijd opgehaald om te gaan mountainbiken. Jaella en ik maken er morgen een ontspannen dagje van!

Oma

Lisa straks lees ik jullie blog ben nog op de reünie van de Puttersen. Tot straks

ik ben de tante van Davy groetjes Conny

Geweldig wat jullie allemaal mogen mee maken en beleven in dat mooie land, jullie doen mooi werk veel succes en groetjes van Conny.

Jan Oosterom

Hardstikke bedankt voor je uitgebreide verslag. Wat een wereldreis he, een reis om nooit te vergeten. We kijken iedere keer weer uit naar je verslag.
Lieve groetjes van de ouders van Davy

kathy

Wederom een mooi verhaal! Geniet van je dag ontspanning. En daarna weer van je volgende avontuur. X

Oma

Zo Lisa ik heb nu je blog gelezen weer veel meegemaakt ,geweldig het is zeker voor jou tot nu toe een geweldige reis,maandag beginnen jullie weer aan een volgend project nog veel genieten alweer je laatste week wat een avontuur en een belevenis die je nooit vergeet. Geniet morgen nog van je vrije dag. Liefs Opa Oma xxx

Corina van der Maarl

Leuk om ook jullie blog bij te houden en uit 2 blogs een beeld over deze geweldige reis te krijgen!! Nog een hele leuke laatste week gewenst!

Oma

Goede morgen jongelui, ik heb net jullie foto's bewonderd super mooi,dus ze zijn al geselecteerd voor de album.
Fijne dag allemaal geniet nog veel van dat mooie land .
Oma opa. Xxx

Bernice

Hoi hoi weer een heerlijk verhaal om te lezen, en super mooie en leuke foto's om te zien.
Geniet van jullie laatste weekje !!!

Doingoood