Lisaaopreis.reismee.nl

APDK

25-8-2017

Jambo Mzungus!

Hoe gaat het met jullie? Het is hier nu 21.30 s avonds en al een behoorlijke tijd pikdonker! Het leuke aan het begin en het eind van de dag is dat de apen dan met z'n allen te voorschijn komen.

Dit is onze laatste avond bij ons huidige gastgezin. Wat ook betekent dat we inmiddels 5 dagen hebben gewerkt op het eerste project, APDK. APDK is een revalidatie centrum voor kinderen tussen 6 en 18 jaar met een lichamelijke beperking. Er komen hier twee soorten patiënten, inside en outside patiënts.

Outside patiënts zijn jonge kinderen die met hun moeder een paar keer per week de fysiotherapeut bezoeken. Veel voorkomende beperkingen zijn het hebben van een waterhoofd of klompvoetjes en het ontbreken van spieren in bepaalde lichaamsdelen. Maandagochtend hebben we bij deze therapie mee mogen kijken, alle kinderen kregen een massage die ons deed denken aan een fullbody bindweefsel massage. Het zag er pijnlijk uit en de meeste kindjes moesten dan ook huilen. Voor ons was dat best heftig om te zien, gelukkig konden de therapeuten toelichten waarom ze deden wat ze deden.

Inside patiënts verblijven meerdere maanden, soms zelf een paar jaar, intern bij APDK. Momenteel waren er ongeveer 30 kindjes. De meeste van hen hebben klompvoetjes, o-benen en/of problemen met de knieën en spieren. Vaak moeten zij geopereerd worden en worden de benen in het gips gezet, zodat het kan wennen aan de juiste houding. De kindjes hebben zowel 's ochtends als 's middags 1.5 uur groepstherapie. Daarnaast krijgen ze 's ochtends twee uur school en gaan ze 's middags na het dutje buiten spelen.

Deze week hebben wij deze kids wat leuke activiteiten aangeboden. Zowel wij als de kindjes en het personeel genoten. Dankzij al jullie lieve donaties!!

Maandag middag hebben we gepuzzeld, wat soms een hele uitdaging was die de kinderen graag aangingen.

Dinsdag hebben we vlaggenlijntjes geknutseld en de school en eetzaal versierd. Zelfs vandaag nog lieten de kinderen trots zien welke vlaggetjes zij gemaakt hadden! Het ziet er prachtig uit.

Woensdag was het tijd voor het hoogtepunt van de week en namen we alle kinderen en het personeel mee naar het strand, waar we genoten van het weer, het zand en water, een boottocht, een kameelritje en een heerlijke lunch met frietjes, kip en frisdrank. De kinderen waren zo enthousiast, ze zongen en lachten volop. Wat hebben we genoten van deze dag, het was geweldig!

Donderdag hebben we de teacher geholpen met een wiskunde les en zijn we zelf 's middags naar een hotel in Nyali gegaan waar we lekker hebben gegeten en gezwommen. Vanuit het zwembad hadden we een prachtig uitzicht over de zee! Net echt vakantie ?!

Vandaag hebben we gespeeld met knuffels, super om te zien hoe creatief de kinderen hiermee waren of juist de werkelijkheid probeerde na te bootsen. 's Middags hebben we geschminkt en met ballonnen gespeeld. Dat was een kleurrijke gebeurtenis. Ook werden we even met de neus op de feiten gedrukt. Een meisje dat op het project verbleef, zag haar moeder en was hier zo blij mee! Ik had de stiekeme hoop dat ze mee naar huis mocht, maar helaas. Haar moeder was gekomen, omdat ze morgen geopereerd moest worden. Ze stond dus nog in het begin van haar proces. Uiteraard wel erg fijn dat haar moeder er voor haar kon zijn. Ik hoop dat ze snel herstelt.

Natuurlijk hebben we ons zelf ook een paar keer getrakteerd op een lekker etentje. Mama Leah is ook een keer mee geweest en genoot met volle teugen!

Andere avonden waren we in ons gastgezin. Ze zijn hier erg gelovig dus er wordt elke avond voor ons gebeden en dit leidt soms ook tot interessante gesprekken.

Dankbaar dat we hier hebben mogen zijn, gaan we morgen verder met onze reis. Een wel met de: safari! We worden om 7 uur opgehaald. Spannend, maar zin in!

Lala salama

Liefs, Lisa

Ans

Wat een mooie ervaring Lisa en wat een goed gevoel moet het geven, er even voor deze kinderen te mogen zijn.
En nu genieten van je vrije dagen.
Lieve groet van mij.

Oma

Hoi Lisa, wat een geweldig werk hebben jullie daar gedaan,de foto's die jij stuurde kon je zien hoe deze kinderen hebben genoten super.
Nu een paar dagen vakantie en dan weer aan het werk.
Voor jouw en Marit nog fijne dagen geniet ervan.
Lieve groetjes van ons Opa Oma ??

Kathy

Wat een leuke ervaringen doe je weer op een wat maak je weer interessante dingen mee!
Je kunt het ook heel leuk, gezellig en gemakkelijk leesbaar verwoorden in je blogs.
Leuk dat wij jullie zo kunnen volgen! Heel veel plezier nog dames!!

Janet

Leuk!