Lisaaopreis.reismee.nl

Weekend!

Goedenavond,

Inmiddels zijn Kim en ik twee dagen in Oeganda. De vlucht verliep op een paar moeilijke momentjes na prima. Bijzonder, een KLM vlucht waarin wij de enige Nederlanders waren. Maar wat een goede service! Complimenten voor het personeel. We kwamen op tijd aan op het vliegveld in Entebbe. Hier konden we redelijk snel door naar de douane om een visum te halen, best spannend, want wat wilden ze allemaal van ons weten? Dit viel gelukkig reuze mee, het was zo geregeld. Net als het terug vinden van de koffers en het vinden van onze taxichauffeur overigens! Toen we naar buiten liepen stond Charlie al klaar met een a4-tje met ‘Kim en Lisa’ erop. Dat ging vlot.

De reis naar Kampala was indrukwekkend. Het was nog erg druk op straat voor ons idee, de volgende ochtend bleek echter dat het gisteravond voor deze begrippen erg rustig was. Er is een groot verschil tussen arm en rijk en dat wordt meteen zichtbaar. Mensen liggen langs de ene kant van de straat te slapen en aan de andere kant staat het huis van de president, een enorm huis. Grote verschillen dus. Na anderhalf uur rijden kwamen we eerst bij het verkeerde huis aan, dit bedacht Charlie zich toen hij iedereen al wakker had gemaakt met zijn getoeter en harde muziek. Dus alle koffers weer in de auto en door naar het goede adres. We kwamen hier rond 00.00 uur aan. Iedereen sliep al dus wij moesten heel zachtjes in het donker onze weg vinden naar het bovenste bed van het stapelbed onder een klamboe dat op de grond begint.

Er zijn hier zoveel geluiden te horen. Honden, hanen, vogels, harde regen, andere mensen op de kamer. Al met al, niet een al te beste eerste nacht. Gelukkig vroeg uit de veren, want we mochten meteen op pad. Inge kwam ons met de auto ophalen en bracht ons naar Agape ministries project. Dit is een project voor straatkinderen. Na een spannende rit werden we met luidt applaus ontvangen door alle kinderen, zo blij dat ze ‘bezoek’ kregen. Kim en ik hebben eerst in de klas geholpen. Ik mocht in de klas met oudere kinderen oefenen met lezen. Aan het begin vonden ze het erg spannend en wilde niemand iets voor me lezen, maar na korte tijd wilde iedereen tegelijk zijn zinnen laten lezen. Erg leuke ervaring! Na de les mochten de kinderen buiten spelen, gevolgd door handen arbeid en een lunch. Het was een intensieve ochtend met veel indrukken, maar wel onwijs leuk. Gelukkig komen we hier de komende week nog drie keer terug.

Rond 13.00 uur kwam Inge ons ophalen. We zijn toen naar het winkelcentrum gegaan. Opnieuw een bizarre ervaring. Iedereen moet namelijk de auto uit voor je de parkeergarage in gaat en moet door een scan, ook word je tas gecontroleerd. Eenmaal daar hebben we lekker geluncht, gepind en water gekocht.

’s Avonds mochten we met Inge en vier andere vrijwilligers mee uit eten. Dit was meteen een goede reden voor het volgende avontuur, we moesten hier namelijk op eigen vervoer naartoe. Overdag is het standaard vervoer middel een boda boda. Dit is een soort van scootertaxi waar je achterop kan. Ze rijden alle files zo voorbij, maar gebruiken hier wel echt iedere open ruimte voor: de stoep, tussen twee stilstaande auto’s door en tegen het verkeer in. Als het dreigt mis te gaan, toeteren ze een keer om de ander te verzoeken zachter te gaan, zodat ze er weer tussen kunnen. Peentjes zweten dus! Iets anders bijzonders is dat echt alles en iedereen hier gebruikt maakt van de weg. Auto’s, fietsers, scooters, voetgangers, koeien en kippen. Lekker druk dus! Uiteindelijk hebben we een hele leuke avond gehad. Eenmaal terug bij het ICU guesthouse heb ik nog even gewacht op Davy en toen konden we het stapelbed weer inklimmen.

De volgende morgen waren we allemaal weer redelijk vroeg op (7 uur). Zoals Lisa al zei is het best wel gehorig ’s-Ochtends. Daarna hebben we gezellig ontbeten met zn allen en een aantal andere gasten die hier verblijven in het Guesthouse. Deze mensen zijn hier allemaal voor langere tijd op een specifiek project. Wij zijn na het eten de slaapkamer maar is gaan ordenen en in gaan richten. Echt heel veel plek is er niet en we zijn met 6 vrouwen en 1 jongen dus het is best druk op de kamer:P De hele ochtend was het al aardig bewolkt en na een tijdje begon het flink te regenen. Dat duurde ongeveer 2 a 3 uur. Daarna werd het gelukkig weer droog en konden we ons klaar gaan maken om weer met de Boda Boda op pad te gaan de drukke stad in naar het Speke hotel om daar te gaan zwemmen. Intussen was het super lekker weer geworden en was het Afrikaans warm. Na 2 baantjes zwemmen en 3 uur lekker relaxen in de zon zijn we weer terug gegaan naar ons verblijf. Deze middag waren Jaella en Ank gearriveerd dus toen we terug waren hebben we gezellig met zn allen gegeten en gepraat. Vanavond komen Britt en Barbara nog en dan zijn we compleet om morgen met het officiële programma te beginnen. Zo dat is wel weer even genoeg tekst voor vandaag J Nu gaan we maar even wat drankjes drinken.

Margret

Goed bezig jongens. Morgen nog een leuke dag verkenning en dan succes met het vrijwilligers werk. Heel veel plezier

ans

Wat een ervaring voor jullie en wat leuk dat we jullie zo kunnen volgen. Veel succes morgen.

Oma

Geweldig wat een ervaringen voor jullie,jullie hebben dan ook al veel indrukken opgedaan zeker zo met de kinderen wat een mooie meisje zijn het,allemaal nog veel succes en geniet ervan.xxx opa oma.

Judith

Super leuk om te lezen. Wat een indrukken!!

Mieke

Toffe beleving, en goed beschreven, kan de zon hier bijna voeten en het lawaai horen; vooral er van genieten!!

Corina van der Maarl

Veel plezier met de groep daar in Oeganda!! Leuk om jullie ook te volgen op je blog.

Teunie van Raaij

Hoi Davy,
We zijn bij je ouders op bezoek geweest en we hoorde van je/jullie reis die jullie ondernemen.
Vrijwilligerswerk is prachtig om te doen!!
Gerina is net met haar man terug uit Afrika, die hebben er ook 3 weken vrijwilligerswerk gedaan.
Voor Eye For Others in Ritchie (Pretoria)
Geweldig om die verhalen te horen.
Wij wensen je veel plezier en Gods zegen toegewenst!
Wat zul je indrukwekkende ervaringen beleven.
Lieve groet Hans en Teunie

tonnieoosterom

Hoi Lisa
Leuk om te lezen. Ik heb diep respect dat jullie deze reis ondernemen!
Wij volgen jullie graag

Doingoood