Lisaaopreis.reismee.nl

Laatste dagen

7-9-2017

Karibu (welkom) mzungus,

Dit is alweer de laatste blog vanuit Kenia. Momenteel verblijven we in een prachtig hotel. We hadden besloten onze laatste drie dagen hier door te brengen om nog even te ontspannen. Het is hier prachtig, bijna sprookjesachtig. De kamer is groot en mooi en heeft als hoogtepunt een douche met warm water! Vanuit het zwembad heb je uitzicht over de zee en aan de overkant van de straat zitten allemaal kleine winkeltjes. De mensen hier zijn allemaal super aardig, iedereen weet graag hoe het met je gaat en of alles naar wens is.

Voordat we hier heen gingen hadden we nog twee dagen op het project te gaan. En wat voor dagen!! Ik heb genoten.

Maandag ochtend vertrokken we iets later dan gepland, omdat de bus te laat kwam, naar het Haller park in Mombasa met 31 kinderen en 2 docenten. Het was passen en meten om in de bus te passen, dus werden Marit en ik ook gebruikt als stoel, bed en kussen hihi. De reis nam zo'n 2 uur in beslag, omdat we ook met de pont over moesten. Het grootste deel van de kinderen had Blessed Camp nog nooit verlaten, dus de verbazing begon al na 1 kilometer rijden. De kinderen genoten van alles wat ze zagen, van winkeltjes tot hoge gebouwen tot de boot. De dierentuin was kleiner dan wij hadden verwacht, maar de kinderen vonden het geweldig. Ze hadden giraffen die je kon voeren, nijlpaarden, aapjes, slangen, reuze schildpadden en vissen. We werden begeleid door iemand van het park die de kinderen van alles vertelde over de dieren, in Swahili.. Na een lekkere lunch: chapati met bonen begonnen we aan de terugweg, met onderweg een korte stop voor flesjes water en sinaasappels. Het merendeel van de kinderen besloot nog even een dutje te doen en wij werden dankbaar gebruikt om tegenaan te hangen. Het was een super geslaagde dag! En ik ben dan ook iedereen die dit mede mogelijk heeft gemaakt super dankbaar!

's Avonds hebben we ons gastgezin mee uit eten genomen om ze te bedanken voor de leuke tijd. Zij hadden een restaurantje gekozen waar we met de tuk tuk heen gingen. Volgens mij komen daar alleen locals. Het was super rustig, je kon kiezen uit vis of kip, wat vervolgens achter een gordijn op kolen wordt bereid. De kok gebruikte een zaklamp om te kunnen zien, het was dus geen hoogstandje, maar wel erg gezellig! Zo maak je nog eens wat mee.

Dinsdagochtend hebben we nog op school geholpen. Voor de pauze deden we onder andere Engels en wiskunde. Na de pauze hebben we met de oudere kindjes spelletjes, zoals twister en mens-erger-je-niet, gespeeld. Daarna hadden we een afspraak met Peter, die vertelde dat de aangeschafte medicatie al dankbaar in gebruik is. Daarna gingen we voedsel uitdelen in het dorp. Elke familie kreeg 2 kilo sifted maize meal. Dit werd erg dankbaar ontvangen. De kindjes van het hele dorp verzamelden zich en hielpen ons met uitdelen of liepen gewoon gezellig mee. Er us nog zo'n 30 kilo over, deze gaat Peter over een tijdje weer uitdelen aan de families die zelf helemaal geen geld en dus geen eten hebben.

Het afscheid ging gepaard met mooie woorden: The short time you were staying here, you left a mark in our hart.

Daarna zijn we dus vertrokken naar het hotel, Swahili beach. Woensdag ochtend zijn we nog met Leonard twee kindjes uit Blessed Camp met een beperking naar school van brengen. School begon vorige week maandag, maar hier is het schijnbaar normaal om pas in de loop van de week weer naar school te komen, deze kinderen waren door omstandigheden (nationale feestdag en problemen met stroom op school) aan de late kant, maar ook daar was geen probleem. We brachten een meisje naar een school voor dove mensen. Wat ik wist, is dat gebarentaal per land verschilt. Ik verbaasde me er wel over dat ook het alfabet anders is. Dat was ingewikkeld. We kregen uitleg over de school en een rondleiding. Daarna brachten we een jongen naar een school voor kinderen met een mental challenge, ook hier kregen we uitgebreide uitleg over de visie. Die er vooral op neer kwam dat ze kijken naar het individu en iedereen mag zijn wie ze zijn. Mooie insteek! Daarna gingen we met het openbaar vervoer weer richting het hotel. Daarvoor namen we 2 matatu's en een tuk tuk.

Morgen om 16.00 uur Keniaanse tijd vertrekken wij richting het vliegveld. Zaterdag ochtend komen we dan weer thuis aan, klaar voor een nieuwe uitdaging, een nieuwe baan!

Asante sana (heel erg bedankt) voor het meelezen en alle lieve reacties en nog een extra bedankje aan alle lieve mensen die het mogelijk hebben gemaakt dat we hier zo'n mooie dingen hebben kunnen doen, in de vorm van geld en/of speelgoed en support! Jullie zijn fantastisch!

Tot snel.

Liefs Lisa

Kees

Mooi je zo te hebben kunnen volgen. Blij dat het toch goed is gekomen en je hebt kunnen genieten. Een veilige reis terug morgen. En tot zaterdag.

Oma

Lisa wat een prachtig verhaal weer,wat hebben jullie veel betekend voor deze kinderen ze hebben genoten.
Jullie hebben heel mooi werk gedaan super.
Slaap ze voor straks en morgen weer een hele goede terugreis.
Lieve groetjes en v.w. Heel veel succes met je nieuwe baan.
Liefs opa oma.??

Lia

Wat een mooie tijd hebben jullie gehad. Zoveel gezien, indrukken en een gezellige tijd gehad. Super.
Dank voor het schrijven van het blog. Het was heel leuk om te lezen.
Voor straks lekker slapen,
En voor morgen nog even genieten, en een hele goede vlucht terug.
Groetjes??

Janet

Weer goed werk gedaan. Welkom terug. Succes volgende week. Komt helemaal goed!

Doingoood